نشست «جنگ‌افزارهای بیولوژیک از نِگرگاه حقوق بین‌الملل» در محل موزه صلح تهران برگزار شد.

نشست «جنگ‌افزارهای بیولوژیک از نِگرگاه حقوق بین‌الملل» از سوی موزه‌ی صلح تهران و دبیرخانه و کتابخانه‌ی تخصصی کمیته ملی حقوق بشردوستانه،  روز دوشنبه 7 شهریورماه 1401 در محل موزه صلح تهران با حضور شرکت‌کنندگانی از رشته‌های مختلف از جمله حقوق بین‌الملل برگزار شد.TPM 019

در این نشست که با حضور استادان حوزه‌ی سلاح‌های بیولوژیک و کارشناسان حقوقی وزارت امور خارجه برگزار شد، نخست، درباره‌ی همه‌گیری‌شناسایِ تهدیدهای زیستی، گونه‌های میکروارگانیسم‌ها، ویژگی‌ها، آثار و پیامدهای آن‌ها، طبقه‌بندیِ عامل‌های بیولوژیک و نیز سیمای تهدیدهای زیستی در ایران و همسایگان توضیح داده شد و کلیدهای همه‌گیری‌شناسی از سوی استاد دانشگاه علوم پزشکی معرفی گردید.

در ادامه، یکی از سخنرانان به توضیح درباره‌ی ساختار و درون‌مایه‌ی کنوانسیون جنگ‌افزارهای بیولوژیک، به عنوان یکی از کامل‌ترین سندهای بین‌المللی در حوزه‌ی خلع سلاح، پرداختند. سخنران دیگر نشست، ماده‌ی 7 کنوانسیون را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. ایشان توضیح دادند که چگونه می‌توان از طریق ماده‌ی 7، به تقویت این سند حقوقی بین‌المللی پرداخت و ضمن اشاره به مانع‌هایی که بر سر راه اجرای این سند وجود دارد، راه‌کارهایی برای اجرای کنوانسیون ارائه کردند. سخنران این بخش هم‌چنین به پروتکل کنوانسیون اشاره کردند که نزدیک به 7 سال از سوی کارشناسان کشورها در دست بررسی بود و درست در زمانی که انتظار تصویب آن از سوی جامعه‌ی بین‌المللی می‌رفت، از جمله به خاطر سازِکارهای راستی‌آزمایی و نظارتی که در آن پیش‌بینی شده بود، از طرف آمریکا مورد مخالفت واقع شد و فرایندِ تصویب آن در عمل با مانع روبرو و متوقف شد. در بخش بعد، به تحلیل ابعاد سلبی و ایجابی کنوانسیون و تعهدهایی که دولت‌ها در این زمینه بر عهده دارند و نیز رویکردهای سه‌گانه‌ی کشورها نسبت به این سند، پرداخته شد. قسمت پایانی نشست، ویدئویی با موضوع مشارکت جوانان در کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک بود که از سوی واحد پشتیبانی اجرایی کنوانسیون در ژنو برای این برنامه تهیه و ارسال شده بود. در طی برنامه، حاضران سوالات خود را از سخنرانان طرح کردند و در پایان نشست به شرکت‌کنندگان، گواهی شرکت اهدا شد.

 

در این نشست، کتابچه‌ی «حقوق بین‌المللی بشردوستانه؛ پاسخ به پرسش‌های شما»، اهدایی دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران، در میان شرکت‌کنندگان توزیع شد. نسخه‌ی پی‌دی‌اف این کتاب در اینجا قابل دریافت است.

 

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3