مراسم یادبود زنده‌یاد سبا بابایی

Poster of memorial ceremony مراسم یادبود زنده یاد سبا بابایی (کونیوکو یامامورا) مادر شهید محمد بابایی، فعال موزه صلح تهران، روز چهارشنبه 22 تیرماه با حضور مدعوین، فعالان، داوطلبان و جانبازان شیمیایی فعال در موزه صلح تهران و خانواده محترم ایشان در محل سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک تهران برگزار شد. درابتدای این مراسم بخش‌هایی از زندگی نامه زنده‌یاد سبا بابایی با نام "مهاجر سرزمین آفتاب " نوشته حمید حسام و مسعود امیرخانی خوانده شد. سپس دکتر سید عباس عراقچی ( سفیر سابق ایران در ژاپن ) که از میهمانان ویژه این مراسم بودند در رابطه با ویژگی‌های برجسته شخصیتی این بانوی مسلمان سخن گفتند. در ادامه دکتر محمدرضا سروش ( مدیرعامل انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی ) از سال ها فعالیت‌های ایشان در موزه صلح تهران گفتند.

پیام تسلیت دکتر شیزوکو تسویا ( مدیر انجمن غیرانتفاعی موست) توسط آقای محمد‌رضا تقی‌پور مقدم (مدیر موزه صلح تهران ) قرائت شد. در این پیام از خانم بابایی به عنوان فردی حیرت انگیز و فداکار یاد شد و درگذشت ایشان را فقدانی بزرگ دانستند .

حمید حسام (نویسنده کتاب مهاجر سرزمین آفتاب) با انتشار پیامی ضمن ابراز همدردی از خداوند طلب صبر برای خانواده ایشان کردند. این پیام نیز توسط مدیر موزه صلح تهران خوانده شد.

سپس مستندی با عنوان " مادری برای صلح " که مروری بر فعالیت های داوطلبانه زنده یاد خانم بابایی در انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی و موزه صلح تهران بود، پخش شد.

سخنران بعدی مراسم آقای علی جلالی فراهانی از جانبازان شیمیایی فعال در موزه صلح تهران بودند که پس از مجروحیت در ژاپن مداوا شدند. ایشان سال‌ها همکاری خود با زنده یاد سبا بابایی را روایت کردند. در ادامه مدیر دبیرخانه ایکوم ایران، جناب آقای میرسید احمد محیط طباطبایی، مدیر کمیته ملی موزه‌های ایران، تقدیرنامه‌ای را به خانواده ایشان تقدیم کردند. این لوح به پاسداشت خدمات ارزنده ایشان در گستره صلح و بزرگداشت یاد و خاطره‌ی آن بزرگوار تقدیم شد.

نوه زنده‌یاد سبا بابایی جناب آقای محمد بابایی از خاطرات ایشان برای حضار گفتند. در پایان مراسم، مدعوین برای ادای احترام، به موزه صلح تهران رفتند و با اهدای گل در میز کار ایشان یاد و خاطره ایشان را زنده نگه داشتند.

 

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3