موزه صلح تهران میزبان مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW)

opcw-Mدر روز دوشنبه 12 تیر 1396، موزه صلح تهران میزبان مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) آقای احمد ازومجو و هیئت همراه بود.
در ابتدای این مراسم که با حضور آقای دکتر جهانگیری سفیر ایران در هلند، خانواده‌های شهدا، جمعی از جانبازان شیمیایی و اعضای موزه صلح تهران، نمایندگانی از سردشت، حلبچه و مهمانانی از وزارت امور خارجه برگزار شد، آقای ازومجو با راهنمایی جانبازان و راویان داوطلب، از موزه صلح تهران بازدید کردند.

در روز دوشنبه 12 تیر 1396، موزه صلح تهران میزبان مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) آقای احمد ازومجو و هیئت همراه بود.opcw-M

 

در ابتدای این مراسم که با حضور آقای دکتر جهانگیری سفیر ایران در هلند، خانواده‌های شهدا، جمعی از جانبازان شیمیایی و اعضای موزه صلح تهران، نمایندگانی از سردشت، حلبچه و مهمانانی از وزارت امور خارجه برگزار شد، آقای ازومجو با راهنمایی جانبازان و راویان داوطلب، از موزه صلح تهران بازدید کردند.


در ادامه آقای اسدالله محمدی، جانباز شیمیایی و فعال صلح، پیام خوشامدگویی را قرائت کردند. طی این پیام، ایشان موفقیت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در امحا 95 درصد از ذخایر این سلاح‌ها در سراسر جهان را به مدیرکل و تمام اعضای این سازمان تبریک گفته و ضمن پیشنهاد برای اطلاع‌رسانی در خصوص این دستاورد بزرگ، ابراز امیدواری کردند که به زودی با حضور نمایندگان همه کشورها، امحاء کامل این سلاح‌ها در سراسر جهان را جشن بگیریم. ایشان به نمایندگی از تمام جانبازان شیمیایی و اعضای موزه صلح تهران برای هرگونه همکاری در ارتباط با فعالیت‌های آموزشی و انتقال تجربیات به سازمان OPCW اعلام آمادگی کردند.


در بخش بعد، فعالیت‌های مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی موزه صلح تهران، با تمرکز بر همکاری‌های این موزه با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که با هدف اطلاع‌رسانی در خصوص تبعات خشونت و تلاش برای گسترش فرهنگ صلح انجام ‌می‌شوند معرفی شدند.


سپس آقای ازومجو به ایراد سخن پرداختند. ایشان با اشاره به راویان موزه صلح، تاکید کردند که نمی‌توانند برای اطلاع‌رسانی در مورد سلاح‌های شیمیایی، راه بهتری از صحبت کردن توسط جانبازان و بازماندگان سلاح‌های شیمیایی پیدا کنند. مدیرکل سازمانOPCW توضیح دادند که تاکنون طی دوره 7 ساله ماموریت خود در این سازمان از هر فرصتی از جمله سخنرانی در مراسم دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2013، برای ادای احترام به قربانیان این سلاح‌ها استفاده کرده‎اند و تا پایان خدمت خود در سال 2018 به آن ادامه می‌دهند. ایشان در ادامه به موفقیت بزرگ امحاء حدود 96 درصد از ذخایر سلاح‌های شیمیایی در جهان اشاره کرده و از لزوم پیشگیری از تولید و به‌کارگیری مجدد آن‌ها با تلاش همه کشورهای عضو و اعضای جامعه جهانی گفتند.


آقای ازومجو ضمن محکوم کردن استفاده اخیر از این‌گونه سلاح‌ها در کشورهای سوریه و عراق، قبح به‌کارگیری این سلاح‌ها در جامعه جهانی را قوی دانسته و با تاکید بر این‌که مسئول این حملات باید پاسخگوی اقدام خود بوده و مجازات شود، به لزوم تلاش برای ضعیف نشدن هنجارهای بین‌المللی در این زمینه اشاره کردند.


در ادامه این برنامه لوح یادبود موزه صلح تهران توسط دو تن از جانبازان شیمیایی، خانم شبنم شیخی از سردشت و آقای دکتر حمید صالحی به ایشان اهدا شد و همچنین آقای ازومجو مدال یادگار سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را به موزه صلح تهران اهدا کردند.


پس از آن آقای احمد سلیمی، جانباز شیمیایی و از راویان و هنرمندان داوطلب موزه صلح تهران، برای حضار قطعاتی از موسیقی سنتی را با سنتور نواختند.


در پایان، هیئت دیپلماتیک به همراه مهمانان مراسم ازجمله نمایندگان حلبچه، با حضور در میدان صلح پارک شهر، در کنار یادمان قربانیان سلاح‌های شیمیایی به شهدا و بازماندگان این سلاح‌ها ادای احترام کردند.

 

برای دیدن عکس‌های این رویداد، لطفاً اینجا کلیک کنید.

 

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3