معرفی یکی از موزه‌های صلح: موزه صلح لیندائو

Lindau Peace Rooms Tnلیندائو یکی از شهرها و جزایر مهم تاریخی در بخش شرقی دریاچه کنستانس (Lake Constance) در استان باواریای (Bavaria) آلمان است. موزه صلح لیندائو، فعالیت خود را از سال 1980 آغاز کرده و از آن زمان به معرفی زندگی و اقدامات پیشگامان مشهور یا ناشناخته صلح برای آگاهی عمومی پرداخته است. موزه صلح سابق که اکنون، با نام " فضای صلح " شناخته می‌شود، در ویلای لیندنهوف (ساخته شده طی سال‌های 1842 تا 1845 ،Lindenhof Villa)قرار دارد و توسط باغی به سبک انگلیسی مربوط به قرن نوزدهم احاطه شده است.

 

 

موزه صلح لیندائو

معرفی:
لیندائو یکی از شهرها و جزایر مهم تاریخی در بخش شرقی دریاچه کنستانس (Lake Constance) در استان باواریای (Bavaria) آلمان است. موزه صلح لیندائو، فعالیت خود را از سال 1980 آغاز کرده و از آن زمان به معرفی زندگی و اقدامات پیشگامان مشهور یا ناشناخته صلح برای آگاهی عمومی پرداخته است. موزه صلح سابق که اکنون، با نام " فضای صلح " شناخته می‌شود، در ویلای لیندنهوف (ساخته شده طی سال‌های 1842 تا 1845 ،Lindenhof Villa) قرار دارد و توسط باغی به سبک انگلیسی مربوط به قرن نوزدهم احاطه شده است.

Lindau 1

موقعیت شهر لیندائو

 

هدف:
بخش‌های مختلف موزه صلح برای ارتقاء فرهنگ صلح و تشویق افراد به فعالیت طراحی شده‌اند. موزه با شعار " فراتر از یک موزه " به‌عنوان مرکزی برای تبادلات میان فرهنگی و دینی و هم‌چنین فراهم‌کننده فضایی جهت تجربه و یادگیری فردی، فعالیت می‌کند.
موزه صلح لیندائو تلاش می‌کند معانی مختلف صلح و پیچیدگی‌های آن‌ها ‌را به نمایش درآورد. باور این موزه آن است که صلح یک وضعیت نیست بلکه یک جریان است؛ صلح مفهومی عملی‌ست نه تئوری.
بنابراین، موزه صلح لیندائو با نمایشگاه‌ها و آثار هنری خود برای آموزش صلح و مهارت‌های حل منازعه میان افراد و کشورها کوشش می‌کند.
نگاهی به موزه صلح لیندائو:
موزه صلح لیندائو توسط گروهی شش نفره از اعضا، شامل یک کارمند و 5 نفر داوطلب اداره می‌شود. همچنین 50 داوطلب دیگر در آن مشغول به فعالیت هستند تا از باز بودن دائم موزه برای بازدید کنندگان مطمئن باشند. موزه صلح لیندائو میزبان گروه‌های گوناگونی از بازدیدکنندگان همچون دانش‌آموزان مدارس، دانشجویان و گردشگران است.
علاوه بر میزبانی از بازدیدکنندگان، موزه صلح لیندائو اجراکننده برنامه‌های مختلفی چون مسابقه دو با حضور پیروان ادیان، نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌ها و همچنین آغازگر جنبش‌ها و پروژه‌هایی چون " سلاحی از آلمان صادر نشود " است.
موزه به شش بخش پویا و مبتنی بر تعامل تقسیم شده است. هر بخش با مفهوم آموزشی و هنری خود تلاش می‌کند تا بازدید کنندگان را حساس کرده و آنان را تشویق به لمس اشیاء نمایشگاه‌ها و بررسی و کشف آن‌ها کند تا به تفکر بپردازند، تصمیم بگیرند و بیاموزند. موزه باور دارد که " صلح یک وضعیت نیست، بلکه یک شایستگی معنویست "

این شش بخش، در ادامه نمایش داده می‌شوند:

باغ: باغ که در بخش ورودی موزه قرار دارد، برای گفتگو در مورد صلح، اجرای بازی‌های صلح و سایر فعالیت‌های مرتبط قابل استفاده است. در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند بذرهای نمادین گیاهانی چون صلح، مهربانی و برابری را ببینند. ( تصویر شماره 1 )

Lindau 1-1

تصویر شماره 1: باغ

 

اتاق مطالعه: این اتاق اختصاص داده شده است به اشخاصی– همچون سوفی اسکول (Sophie Scholl) -  که افراد را به فعالیت برای صلح و پیوستن به سازمان‌های صلح‌ آور تشویق می‌کنند. در این بخش محفظه‌ای طراحی شده است که هر یک از بازدیدکنندگان به باز کردن کشوهای آن دعوت می‌شوند تا در مورد این پیشگامان صلح بیشتر بخوانند. در آخرین کشو، بازدیدکنندگان با آیینه‌ای روبه‌رو می‌شوند که به آنان یادآوری می‌کند که هر فرد می‌تواند یک فعال صلح باشد. ( تصایر شماره 2 و 3 )

Lindau 2

Lindau 3

تصاویر شماره 2 و 3 – اتاق مطالعه – معرفی فعالین صلح

 

اتاق هنر و تصمیم‌گیری: در بخش دوم بازدیدکنندگان با این سوال مواجه می‌شوند: " می‌توانی مرا دوست بداری ؟ " بخش تصمیم‌گیری پرتره‌هایی از دشمنان و دوستانی فرضی را ارائه می‌دهد. نمایشگاه بر دو وجهی بودن بنا شده و تصاویر انسان‌ها در آن نمایش داده می‌شوند. چهره‌های انتخاب شده از فرهنگ‌های مختلف بوده و پیر، جوان، زیبا یا آسیب دیده هستند و به نمایش درآمده‌اند تا به بازدیدکنندگان، پیش‌داوری‌های آنان را یادآوری کنند. ( تصویر شماره 4 )

Lindau 4

تصویر شماره 4: می‌توانی مرا دوست بداری؟

 

همچنین در این بخش انواع مختلفی از صندلی‌ها وجود دارد که هر یک نشانگر نوع مختلفی از ارتباط هستند. ( تصاویر 13 تا 15 )
فضای میانی: این بخش وضعیت کودکان درآلمان را نمایش می‌دهد و مشخص می‌کند که خودکشی دومین علت مرگ میان جوانان است. (تصاویر 5 تا 7 )

Lindau 5
Lindau 6 Lindau 7
تصاویر 5 تا 7: فضای میانی: به تصویر کشیدن رایج‌ترین مشکلات نوجوانان و جوانان آلمانی چون خودکشی، اعتیاد، بیماری ...

 

فضای کارگاه: بحث‌های گروهی، سمینارها و ایفا کردن نقش‌های مرتبط با حوزه حل منازعه در کارگاه انجام می‌شود. بازدیدکنندگان از مدارس و دانشگاه‌ها در این بخش از طریق روش‌های گوناگون آموزشی مورد مفهوم صلح و چگونگی حل منازعه آموزش می‌بینند. ( تصویر شماره 8 )

Lindau 8

تصویر شماره 8: تابلوی معرفی زنان فعال صلح از سراسر جهان

 

فضای شنیدن: آخرین بخش، بخش شنیدن است که نمونه‌هایی شنیدنی از صلح و خشونت فراهم کرده است. این فضا مختص به نقش زبان و موسیقی است و تلاش می‌کند نشان دهد که موسیقی و زبان قدرت آن را دارند که به انسان احساس خوب یا بدی را منتقل نمایند و احساسات مختلف از طریق موسیقی‌های متفاوت قابل بیان هستند. ( تصویر شماره 9 )

Lindau 9

تصویر شماره 9: بخش شنیدن 

 

برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید به وب‌سایت http://www.friedens-raeume.de مراجعه فرمایید. (این سایت تنها به زبان آلمانی قابل دسترسی است)

Lindau 10

تصویر شماره 10: در ورودی

Lindau 11 Lindau 12

تصاویر شماره 10 و 11: سمت چپ: جایگاه امتحان نمودن تاثیر واژه‌های پرمهر.
سمت راست: جایگاه امتحان نمودن تاثیر واژه‌های منفی

 

Lindau 13
Lindau 14
Lindau 15

تصاویر 13 تا 15:
جایگاه‌های متفاوت، نشان دهنده انواع مختلف ارتباط و تاثیر آن بر داشتن ارتباطی صلح‌طلبانه
تصویر شماره 13: جایگاه رهبران جهان
تصویر شماره 14: ارتباط روسا و کارمندان
تصویر شماره 15: ارتباط افراد دارای عقاید متضاد یا در موقعیت‌های متفاوت

Lindau 16
تصویر شماره 16: بخش کارگاه: یادداشت‌های بازدیدکنندگان برای صلح 

broshor2

broshor1

broshor4

broshor3