سازمان بین الملی شهرداران صلح

 

 

                                                      

سازمان بین الملی شهرداران صلح

Mayors for Peace

سازمان بین المللی شهرداران صلح در سال 1982 به ابتکار شهرداران هیروشیما و ناگازاکی و با اعلام رسمی در سازمان ملل متحد تاسیس شد. در حال حاضر بیش از پنج هزار شهر دنیا در بیش از 153 کشور عضو این سازمان هستند. هر چند سال یکبار شهرداران عضو این سازمان در یکی از کشورهای عضو گرد هم می آیند تا بر اهمیت تلاش جمعی برای رسیدن به اهداف این سازمان تاکید کنند و برنامه هایی را در این ارتباط تنظیم نمایند.

اهداف مهم این شبکه بین المللی عبارتند از:


  • تلاش برای پیشگیری از وقوع جنگ ، کشتار و تخریب که نتیجه ای جز صدمه به شهروندان و مردم بیگناه ندارد.
  • تلاش برای ریشه کن شدن سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های اتمی و شیمیایی در سطح جهان.
  • تقویت روابط فرهنگی و صلح طلبانه بین شهروندان شهرهای عضو سازمان بمنظور گسترش فرهنگ صلح و دوستی و پرهیز از نزاع و خشونت.


دبیرخانه اصلی این سازمان در شهر هیروشیما واقع است و ریاست سازمان در حال حاضر بعهده آقای ماتسویی شهردار هیروشیما میباشد. علاوه بر این دبیرخانه اروپایی سازمان در شهر ایپر (محل وقوع اولین حمله شیمیایی در جنگ اول جهانی) در بلژیک مستقر است.

دبیرخانه شهرداران ایرانی عضو این سازمان از سال 1387 به همت شهردار تهران در محل موزه صلح تهران آغاز به کار کرده است و اعضای آن جمعی از جانبازان شیمیایی هستند که بصورت داوطلبانه در این زمینه فعالیت میکنند.

شهرداران ایرانی عضو این سازمان تاکنون در چند اجلاس بین المللی حضوریافته و پیام صلح جویی و دوستی شهروندان ایرانی را به سایر شهرداران دنیا ابلاغ نموده اند. همچنین برنامه های دوجانبه و چندجانبه فرهنگی ، هنری و علمی گوناگونی در چارچوب همین همکاریها تاکنون در کشورمان اجرا شده است.

از آنجا که کشور ما قربانی وسیعترین حملات شیمیایی پس از جنگ اول جهانی است و هنوز هزاران نفر از مردم ما از عوارض جنگ تحمیلی بویژه سلاحهای شیمیایی رنج می برند، و از سوی دیگر شعار اصولی ما مبنی بر لزوم محو کامل زرادخانه های سلاح های هسته ای در دنیا، عضویت شهرداران ایرانی در این سازمان میتواند تاییدی بر این حقیقت باشد که ملت ایران خواهان صلح و همزیستی مسالمت آمیز با جهان و زندگی با آرامش، عزت و سرافرازی برای شهروندان میباشد.